søndag den 4. oktober 2009

Vi kommer til den lille by Tollo beliggende ca. 5 km fra Adriaterhavet ved den lidt større by Pescarra lørdag den 22. september. Høsten af druer til årets vinproduktion er i fuld gang, så det er meget sjovt at se, hvordan det stadig foregår ved håndkraft. Vores formål med denne destination var at komme op i de nærliggende bjergområder "Abruzzerne", hvor der skulle være både vildsvin, bjørn, ulv, gemser og murmeldyr, som man kan se, hvis man altså er rigtig heldig. Vi pakker os derfor sammen søndag morgen og drager mod bjergene ledt af vores Garmin-gps og med en destination i et ulvereservat i bjergene. Vores Garmina-dame har en forkærlighed for bjergveje, det er vi ikke i tvivl om. Helst de stejle - gerne med grusbelægning - og i hvert fald med nogle gode skarpe hårnålesving. Når vi kører gennem sådan en lille bjerglandsby på i forvejen små veje, så vil hun allerhelst skyde genvej de mærkeligste steder, og når vi lader os (vild)lede til det, så ender vi op i enten en olivenlund med vejen omdannet til mudderhul og må vende bilen på de mindste vendepladser, eller vi kører ned eller op ad små bitte veje med en hældning på måske 30 grader. Men så sparer vi helt sikkert også op til flere minutter, og så må man jo bare håbe, at vi overlever ;o) Nå, som far sagde i Firenze, så kan man blive så irriteret på disse maskiner men samtidig er de en kæmpe hjælp, når man sådan kører i udlandet og skal finde vej.

Derfor finder vi efter en længere tur ad småvejene i bjergene frem til ulveparken, som ikke er en rigtig ulvepark men bare et område i bjergene, og vi finder også en afmærket sti at gå ad. Vi stiller bilen og går ind mellem træerne. Der er relativt mørkt både fordi det er lidt tåget men også fordi skoven er ret tæt. I starten er vi derfor ikke helt sikker på, om det regner eller om det bare drypper mellem bladene, men efterhånden er vi da ikke i tvivl - det styrter ned og vi er mindst 40 minutters gang fra bilen !!! Børnene kan ikke se det komiske i situationen, og efterhånden er vi da også alle fire så våde, så det sjove går af det. Da vi når frem til bilen er vi totalt gennemblødte og Jonathan græder fordi han er træt og våd og Rebecca små-græder fordi hendes nye paraply ikke længere er tæt. Vi prøver at forklare, at overfor syndfloden vil de færreste paraplyer holde tætte, og da de kommer ind i bilen og får det våde tøj af og reservetøjet fra bagagerummet på, så er det også ok igen og vi kører tilbage til Tollo - hvor det overhovedet ikke har regnet !! Men ulve så vi ingen af og heller ikke de andre store dyr, men vi så vist ca. 45 ild-salamander.

De to andre ture til bjergene bliver mindre dramatiske. Vi får gået en tur i Bocca di Valle og ender ved en klatrings-legeplads i trætoppene for store børn med en italiensk skoleklasse på udflugt, og den anden gang kommer vi over trægrænsen til et skiområde med fantastisk udsigt over nationalparken. Ingen af gangene bliver vi våde, så børnene synes vist også at det var ok men vi får altså stadig ikke set bjørn, gemser m.v.

De mellemliggende dage bruger vi i huset i Tollo (150 m2 med et soveværelse til hver af børnene + et fælles legeværese) til lektielæsning, til hygge og til at kæle for de medfølgende katte. I starten har vi 1 kat - meget sulten og meget kælen - derefter kommer en killingemor og senere også hendes 2 killinger og ind imellem er der også hurtigt besøg af 2 andre katte. Rebecca synes det er herligt og får etableret et godt forhold til killingerne, så de kæler og leger i flere timer, og også Jonathan bliver de vant til. Der udover tager vi nogle gange til stranden og børnene får endda badet men ellers samler vi skaller og hygger os dernede. Vi kommer også i et efter italienske forhold gigantisk supermarked (á la Bilka), men tro det eller ej - de forhandler ikke æblejuice. 20 andre forskellige slags juicer måske med alle kombinationer af forskellige frugter men ren æblejuice - NEJ !! Jonathan er ikke helt tilfreds, men nu må han jo så drikke vand til vi finder æblejuice et sted. Sådan er det at være kræsen !!

Vi tager herefter til Albertone, hvor vi skal bo 1 uge og have besøg af farmor, som vi henter i Verona lufthavn søndag. Vi fik set de spændende byer omkring både Verona, Vicenza, Padova og den lille by Este. Vi fik også set Villa Rotunda udenfor Vicenza, og efter at have oplevet den med kuppel, græske skulpturer og passende omgivelser har vi et par forslag til ombygning af huset i Kåverdalen på Fanø. Det var virkelig imponerende men vil måske set lidt forkert ud i klitterne ?

Farmor tog hjem igen til Danmark og vi tog videre til sidste stop på turen - Venedig !! Vi fandt Venedig og vores lejlighed lørdag eftermiddag og lørdag aften ankom mor og Jørn. Vi har idag søndag været ude og spadsere og endte også med en gondoltur og så det hele lidt fra vandsiden. Ungerne synes det sejt med kanaler istedet for gader og de drøner afsted i de snævre gyder, da man aldrig ved, hvad der venter om hjørnet. Rebecca har allerede fået købt sig en maske, mens vi andre lurpasser lidt inden vi lader kortene rulle. De næste dage står den vist på museer, et par kirker og formentlig en tur ud til øen, hvor de har lavet håndpust glas siden middelalderen.